Leadership and Society
aku tak tahu lah kenapa hari ni macam banyak ja benda aku nak tulis kan. mungkin sebab hujung minggu. sekarang, aku nak share pasal pengalaman jadi pemimpin. sungguh, aku bukan orang yang selayaknya bercakap pasal benda2 macam ni. but, based on my experiences la.leadership and society is two different thing. yang berpersatuan tak semestinya leader. tapi yang jadi leader,pasti join ersatuan. hidup berpersatuan ni, buat aku kenal ramai orang dan banyak ragam manusia yang aku tak pernah tengok. and,aku nampak sisi dewasa orang sekeliling juga. sampai aku rasa rumitnya hidup jadi orang dewasa ni. dan bila jadi leader, kau akan kenal orang kalau kau leader yang bergaul. aku banyak kenal orang juga bila aku jadi leader tapi sebenarnya lagi banyak yang kenal aku berbanding aku kenal diorang. maklumlah, aku tak berapa mesra alam kot plus tak lama pun pengalaman jadi leader ni. aku nak tulis benda yang lebih kepada leadership berbanding join persatuan . aku pernah jadi leader dan nak tulis apa yang aku dapat sepanjang jadi leader sekaligus terlibat dengan persatuan.
first, aku nak ucap terima kasih kat orang yang mengajar aku untuk memberanikan diri untuk berpersatuan. persatuan is not everything sebab tujuan utama kita nak belajar. aku, jenis manusia yang meletakkan diri pada sesuatu itu sesungguh2 nya sebab nak fokus dengan satu2 tugas yang aku buat kot. serius berpersatuan banyak pro and cons. pro nya bila kita dapat belajar pengalaman orang lain, softskills kita, pengurusan masa, pengurusan emosi dan macam2 lagi. but ada banyak juga kontranya. masa untuk diri sendiri kurang, masa dengan family, housemates and so on. tapi, kalau kita pandai kawal dan uruskan masa dengan betul, in sha Allah kheir ja.
self confidence. this is very important sebab kita nak orang ikut cakap kita. nak memberi arahan. nak memberi idea dan bekerja dengan orang2 yang kita tak tahu macam mana cara diorang bekerja. yes, macam mana nak tingkatkan keyakinan diri kita? first, percaya diri sendiri boleh! then, buang negative mindset yang ada dalam diri kita. memang kita kena ada sifat rendah diri tapi berpada-pada dan perlu pada keadaan yang sesuai. ada juga yang beranggapan mempunyai pengaruh yang tinggi boleh membantu membina keyakinan diri. ya, mungkin tapi tidak sepenuhnya sebab kita taknak jadi hipokrit. kalau jumpa sesiapa, cuba lah bertegur sapa sebelum orang memulakan. ini penting untuk membina keyakinan diri dan yang paling penting, be yourself! cuba berlatih bercakap jika itu yang mampu buat kita lebih yakin di hadapan orang lain.
be professional. dalam kerja, ada perkara yang perlu kita fikir dan selesaikan. ada juga perkara yang kita perlu letak tepi dan abaikan seperti perkara remeh yang boleh menyebabkan gangguan dalam kerja kita. contoh masalah peribadi yang kita hadapi dengan sahabat pimpinan lain. mungkin perkara2 kecil sebegitu tidak perlu difikirkan sangat kerana akan mengganggu emosi kita. professional dalam komunikasi juga penting. bukan nak suruh serious dalam bekerja sepenuh masa. but, kurangkan berbincang mengenai masalah2 teknikal, mengenai benda2 yang boleh mengganggu kerja kita terutamanya ketika dalam meeting. dalam kerja, kita kena enjoy supaya tidak stress.
pengurusan masa dan emosi sangat penting sepanjang memikul tanggungjawab ni. kita akan selalu penat, stress, down dan macam2 lagi disebabkan kerja kita. hubungan dengan manusia lain juga kita kena jaga. jadi,susun masa dalam hidup kita dengan betul supaya hidup kita seimbang sekaligus pelajaran tak terabai. bila kita ada masalah/down/stress, cuba cari kaedah mengawal emosi dengan betul. sentiasa dekat dengan Allah kerana hati kita mungkin jauh dariNya sepanjang tempoh kita busy bekerja. lebih bagus kalau kita ada planner untuk merancang masa kita dengan betul. baru lah jadi student yang cemerlang + pemimpin professional. selain tu kan, jangan sesekali tangguh kerja yang ada sebab kita tak tahu apa akan jadi masa akan datang. kerja persatuan ni, selalunya akan ada kerja yang unexpected atau mengejut. sekali tangguh kerja, semua tertangguh. nanti, belajar pun ke laut. sebut pasal belajar, bila dah pegang jawatan ni, kena sentiasa study awal. kalau kita study awal, kerja datang tiba2 pun, tak kalut.
penampilan diri. nak jadi pemimpin, kena la kemas dan teliti. siapa nak ikut pemimpin yang tidak pandai menguruskan diri sendiri? walaupun benda ni nampak remeh, tapi, ia sangat mempengaruhi perwatakan dan akhlak kita. bukan kita kena skema atau perfect. cukup sekadar mampu meyakinkan orang lain. disiplin diri itu penting.
cuba bercakap. bila ada peluang untuk memberi idea, cuba la beri idea walaupun tidak diterima. latih diri untuk bercakap dan sentiasa beri peluang kepada diri sendiri untuk jadi lebih berani. dan kita kena sentiasa bijak dalam buat keputusan. terima cadangan orang lain ataupun berlapang dada.
sentiasa bersyukur dan memandang orang yang di bawah kita. memang kadang2 dalam beberapa situasi,kita perlu pandang orang yang berada di atas kita, but dalam memegang jawatan, pandang la orang yang di bawah kita supaya kita tidak menindas orang lain. bersyukur dengan apa yang ada dan lakukan kerja dengan penuh efisien. jangan sesekali buat kerja halai-balai mengharapkan ada tukang check nak tolong siapkan kerja kita. walaupun kita ada ajk di bawah kita, tapi berpada-pada lah dalam memberi arahan. jangan sampai lupa diri pula. jangan angkuh dan sesekali sombong. sekiranya tidak tahu sesuatu perkara atau kata lain, kita bukan ahlinya, maka cakap sahaja tidak tahu. belajar untuk mencari jawapan kepada perkara yang kita tidak tahu supaya kita tidak memberi maklumat yang salah. selain itu, jadi ilmu dekat diri kita.ingat lah, perubahan yang lebih baik menunjukkan kita pemimpin yang berjaya.
banyak benda yang kita akan belajar dalam persatuan dan memegang jawatan ni. kita tahu apa yang dimaksudkan dengan amanah, tanggungjawab dan kuasa. semua yang aku belajar dan apa yang aku list down ni bukanlah semata2 dari aku. kebanyakannya dari apa yang aku belajar dan apa yang aku dapat dari sahabat2 lain dalam persatuan. banyak juga perkara yang aku tak terbuat sepanjang aku memegang jawatan tetapi, benda2 tu, boleh dijadikan pengajaran bersama dan kita boleh ubah diri kepada yang lebih baik. setiap apa yang kita lakukan, Allah akan soal dan kita kena bersedia. untuk kesilapan2 lepas yang kita pernah buat, meh sama2 kita cuba muhasabah dan ubah.
' LEADERS BECOME GREAT, NOT BECAUSE OF THIER POWER, BUT BECAUSE OF THEIR ABILITY TO EMPOWER OTHERS ' -john maxwell-
*tak layak untuk bercakap mengenai kepimpinan ni, tapi cuba belajar dari orang lain dan nak amalkan dalam diri untuk lebih amanah.
first, aku nak ucap terima kasih kat orang yang mengajar aku untuk memberanikan diri untuk berpersatuan. persatuan is not everything sebab tujuan utama kita nak belajar. aku, jenis manusia yang meletakkan diri pada sesuatu itu sesungguh2 nya sebab nak fokus dengan satu2 tugas yang aku buat kot. serius berpersatuan banyak pro and cons. pro nya bila kita dapat belajar pengalaman orang lain, softskills kita, pengurusan masa, pengurusan emosi dan macam2 lagi. but ada banyak juga kontranya. masa untuk diri sendiri kurang, masa dengan family, housemates and so on. tapi, kalau kita pandai kawal dan uruskan masa dengan betul, in sha Allah kheir ja.
self confidence. this is very important sebab kita nak orang ikut cakap kita. nak memberi arahan. nak memberi idea dan bekerja dengan orang2 yang kita tak tahu macam mana cara diorang bekerja. yes, macam mana nak tingkatkan keyakinan diri kita? first, percaya diri sendiri boleh! then, buang negative mindset yang ada dalam diri kita. memang kita kena ada sifat rendah diri tapi berpada-pada dan perlu pada keadaan yang sesuai. ada juga yang beranggapan mempunyai pengaruh yang tinggi boleh membantu membina keyakinan diri. ya, mungkin tapi tidak sepenuhnya sebab kita taknak jadi hipokrit. kalau jumpa sesiapa, cuba lah bertegur sapa sebelum orang memulakan. ini penting untuk membina keyakinan diri dan yang paling penting, be yourself! cuba berlatih bercakap jika itu yang mampu buat kita lebih yakin di hadapan orang lain.
be professional. dalam kerja, ada perkara yang perlu kita fikir dan selesaikan. ada juga perkara yang kita perlu letak tepi dan abaikan seperti perkara remeh yang boleh menyebabkan gangguan dalam kerja kita. contoh masalah peribadi yang kita hadapi dengan sahabat pimpinan lain. mungkin perkara2 kecil sebegitu tidak perlu difikirkan sangat kerana akan mengganggu emosi kita. professional dalam komunikasi juga penting. bukan nak suruh serious dalam bekerja sepenuh masa. but, kurangkan berbincang mengenai masalah2 teknikal, mengenai benda2 yang boleh mengganggu kerja kita terutamanya ketika dalam meeting. dalam kerja, kita kena enjoy supaya tidak stress.
pengurusan masa dan emosi sangat penting sepanjang memikul tanggungjawab ni. kita akan selalu penat, stress, down dan macam2 lagi disebabkan kerja kita. hubungan dengan manusia lain juga kita kena jaga. jadi,susun masa dalam hidup kita dengan betul supaya hidup kita seimbang sekaligus pelajaran tak terabai. bila kita ada masalah/down/stress, cuba cari kaedah mengawal emosi dengan betul. sentiasa dekat dengan Allah kerana hati kita mungkin jauh dariNya sepanjang tempoh kita busy bekerja. lebih bagus kalau kita ada planner untuk merancang masa kita dengan betul. baru lah jadi student yang cemerlang + pemimpin professional. selain tu kan, jangan sesekali tangguh kerja yang ada sebab kita tak tahu apa akan jadi masa akan datang. kerja persatuan ni, selalunya akan ada kerja yang unexpected atau mengejut. sekali tangguh kerja, semua tertangguh. nanti, belajar pun ke laut. sebut pasal belajar, bila dah pegang jawatan ni, kena sentiasa study awal. kalau kita study awal, kerja datang tiba2 pun, tak kalut.
penampilan diri. nak jadi pemimpin, kena la kemas dan teliti. siapa nak ikut pemimpin yang tidak pandai menguruskan diri sendiri? walaupun benda ni nampak remeh, tapi, ia sangat mempengaruhi perwatakan dan akhlak kita. bukan kita kena skema atau perfect. cukup sekadar mampu meyakinkan orang lain. disiplin diri itu penting.
cuba bercakap. bila ada peluang untuk memberi idea, cuba la beri idea walaupun tidak diterima. latih diri untuk bercakap dan sentiasa beri peluang kepada diri sendiri untuk jadi lebih berani. dan kita kena sentiasa bijak dalam buat keputusan. terima cadangan orang lain ataupun berlapang dada.
sentiasa bersyukur dan memandang orang yang di bawah kita. memang kadang2 dalam beberapa situasi,kita perlu pandang orang yang berada di atas kita, but dalam memegang jawatan, pandang la orang yang di bawah kita supaya kita tidak menindas orang lain. bersyukur dengan apa yang ada dan lakukan kerja dengan penuh efisien. jangan sesekali buat kerja halai-balai mengharapkan ada tukang check nak tolong siapkan kerja kita. walaupun kita ada ajk di bawah kita, tapi berpada-pada lah dalam memberi arahan. jangan sampai lupa diri pula. jangan angkuh dan sesekali sombong. sekiranya tidak tahu sesuatu perkara atau kata lain, kita bukan ahlinya, maka cakap sahaja tidak tahu. belajar untuk mencari jawapan kepada perkara yang kita tidak tahu supaya kita tidak memberi maklumat yang salah. selain itu, jadi ilmu dekat diri kita.ingat lah, perubahan yang lebih baik menunjukkan kita pemimpin yang berjaya.
banyak benda yang kita akan belajar dalam persatuan dan memegang jawatan ni. kita tahu apa yang dimaksudkan dengan amanah, tanggungjawab dan kuasa. semua yang aku belajar dan apa yang aku list down ni bukanlah semata2 dari aku. kebanyakannya dari apa yang aku belajar dan apa yang aku dapat dari sahabat2 lain dalam persatuan. banyak juga perkara yang aku tak terbuat sepanjang aku memegang jawatan tetapi, benda2 tu, boleh dijadikan pengajaran bersama dan kita boleh ubah diri kepada yang lebih baik. setiap apa yang kita lakukan, Allah akan soal dan kita kena bersedia. untuk kesilapan2 lepas yang kita pernah buat, meh sama2 kita cuba muhasabah dan ubah.
' LEADERS BECOME GREAT, NOT BECAUSE OF THIER POWER, BUT BECAUSE OF THEIR ABILITY TO EMPOWER OTHERS ' -john maxwell-
*tak layak untuk bercakap mengenai kepimpinan ni, tapi cuba belajar dari orang lain dan nak amalkan dalam diri untuk lebih amanah.
Comments
Post a Comment